Jak założyć własny sklep internetowy? E-commerce w Polsce

Jak założyć własny sklep internetowy? E-commerce w Polsce

Biznes online krok po kroku

By rozpocząć jakąkolwiek działalność gospodarczą, trzeba wpierw opracować jej założenia. Czy zamierzamy sprzedawać kubki, czy koszulki z nadrukami? A może planujemy rozprowadzać coś innowacyjnego? Pierwotne pomysły na własny biznes są bardzo istotne, ponieważ na ich podstawie dobierzemy odpowiednie narzędzia marketingowe do promowania własnego sklepu internetowego. Świat e-commerce w Polsce jest konkurencyjny, więc planowaniu warto poświęcić dużo czasu. Dzięki temu unikniemy wielu błędów początkujących przedsiębiorców.

1) Pomysł na własny biznes online... i przekazywane wartości

W obliczu politycznych zawiłości, zmian klimatu i walki różnych grup społecznych marki zabierają stanowisko w międzynarodowym sporach. Czy jest to opłacalne? Ideologiczni oponenci zaczynają postrzegać markę w złym świetle, natomiast propagatorzy tych samych wartości cenią ją bardziej i chętniej wspierają ją finansowo.
Wydawałoby się, że w przypadku własnego sklepu internetowego takie kwestie nie mają znaczenia - rzeczywiście, większość przedsiębiorców działa apolitycznie przez cały okres prowadzenia biznesu. Celowe promowanie pewnych idei, przy odpowiednich narzędziach marketingowych, może jednak przynieść większe zyski.
Oczywiście warto pamiętać, że termin „wartości“ obejmuje nie tylko kontrowersyjne kwestie światopoglądowe, lecz również pomniejsze dylematy bliskie codzienności, np. pracę dla osób starszych i młodych, czy wspieranie finansowo organizacji pozarządowych. Przemyślenie wyznawanych wartości pomoże w kreowaniu wizerunku własnego sklepu internetowego i przełoży się na efektywniejszą pracę.

2) Dura lex, sed lex... twarde prawo, ale prawo

Pomysł na własny biznes online może wzbudzić entuzjazm i chęć do działania, kiedy wyobrażamy sobie nieograniczone możliwości własnego potencjału. Taka perspektywa zanika czasami przy skonfrontowaniu z rzeczywistością prawną, chociaż nie jest ona tak szara, jak przeciętnemu obywatelowi się wydaje. Przykład? Nie musimy rejestrować działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jeżeli przychody nie przekraczają w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2019 jest to 1125 zł). Ponadto istnieje wiele wyjątków od nakazu płacenia podatku przez osobę zarządzającą działalnością gospodarczą - decyzję o rodzaju podatku również pozostawia się w jej rękach.

3) S.M.A.R.T., czyli pomysł na własny biznes a cele

Po etapie planowania założeń i wartości bazowych nadchodzi czas na wprowadzanie idei w życie... Albo i nie. Wpierw trzeba określić cele związane z przyszłą działalnością gospodarczą. Pomoże w tym schemat S.M.A.R.T.:
Specific: cel musi być konkretny („za 3 lata będę bogaty“ nie jest odpowiednim celem, należy uścićlić jeszcze termin „bogaty“)
Measurable: cel musi być sformułowany tak, aby można było zmierzyć stopień jego osiągnięcia
Achievable: cel musi być osiągalny - nie nastawiajmy się na szybki zysk przy minimalnym nakładzie pracy
Relevant: cel musi być dla Nas istotny i wnosić coś do działalności gospodarczej
Time-bound: cel musi być określony w czasie

Powyższe porady warto wprowadzić w życie, szczególnie gdy własny sklep internetowy zakładamy po raz pierwszy. Branża e-commerce w Polsce nie śpi, dlatego odpowiednie przygotowanie jest kluczowe, jeżeli biznes online ma przetrwać kolejne lata.

Komentarze (0)

Zostaw Komentarz