Skąd wziąć pomysł na startup?

Skąd wziąć pomysł na startup?

Każdy startup zaczyna się od dobrego pomysłu. Dopiero później przychodzi czas na jego realizację, ale od sukcesu twojego biznesu w dobie nowych technologii w dużej mierze decyduje idea mu przyświecająca i twoja inicjatywa. Jak zatem wpaść na dobry pomysł na startup?

Po pierwsze: zdobądź wiedzę i znajdź problem

Dobre pomysły nie rodzą się z siedzenia na kanapie przed telewizorem. Pamiętaj, że startup ma przede wszystkim odpowiadać na jakieś bieżące potrzeby ludzi. Aby móc im pomóc, powinieneś sam posiadać jakąś wiedzę. W tym celu czytaj książki (nie tylko poradniki i biografie!), oglądaj filmy dokumentalne i podróżuj. Dowiaduj się każdego dnia jak najwięcej o świecie, w którym żyjesz, i o problemach, które w nim występują. Oglądaj wiadomości ze świata, interesuj się branżą nowych technologii i już istniejących startupów i wiedzę tę wykorzystaj dalej. Szukając pomysłu na startup, zadaj sobie pytanie: co wokół mnie działa nie tak albo mogłoby działać lepiej i jak ludzie mogliby skorzystać na poprawieniu tego? Drugie pytanie, jakie powinieneś sobie zadać, to: jak moja dotychczasowa wiedza i umiejętności mogą przydać się ludziom? Być może okaże się, że będziesz mógł wykorzystać swoje wykształcenie lub doświadczenie zawodowe w stworzeniu technologicznego biznesu!

Po drugie: rozmawiaj z ludźmi

To właśnie w wyniku rozmów ze znajomymi powstaje najwięcej dobrych pomysłów na startup, ponieważ tylko konfrontując swoje opinie z opiniami innych jesteś w stanie zauważyć to, co wcześniej ci umykało. Być może dla ciebie problem kiepskiej komunikacji miejskiej w twoim mieście nie istnieje, bo poruszasz się na co dzień samochodem, ale dla setek i tysięcy ludzi to żywotny problem, z którym muszą mierzyć się na co dzień. Może ludzie w twoim otoczeniu sami wpadli na dobry pomysł, jak usprawnić świat wokół siebie, ale nie chcą lub nie są zainteresowani jego realizacją? Może pozwolą ci go wykorzystać, a może zechcą zostać twoimi wspólnikami? Świat biznesu już przed erą startupów opierał się w dużej mierze na wzajemnych kontaktach, a to, że technologia poszła do przodu, nie oznacza, że teraz jest inaczej.

Po trzecie: zweryfikuj pomysł

Jeśli masz już pomysł, teraz przyszedł czas na jego weryfikację. Nie wszystko bowiem, co z pozoru wydaje ci się genialne, koniecznie musi takie być. Bardzo ważne jest więc, byś przetestował opracowane przez siebie rozwiązania na swoich znajomych. Przeprowadź z nimi krótki wywiad. Czy używaliby aplikacji, którą wymyśliłeś? Czy problem, który im przedstawiłeś, faktycznie jest dla nich problemem? A może jest, ale ich zdaniem rozwiązanie, które wymyśliłeś, kompletnie się nie przyda? Jeśli jednak dostaniesz od nich zielone światło, pora na bardziej sprecyzowane działania mające na celu badanie rynku i konkurencji. Określ grupę wiekową, do której chcesz dotrzeć, i spróbuj przeanalizować jej potrzeby na większej grupie osób, np. poprzez ankiety internetowe. Przeanalizuj konkurencję: może się okazać, że ktoś już dawno wpadł na twój pomysł, choć nie skreśla to jeszcze twojego startupu, zwłaszcza jeśli konkurencja nie radzi sobie zbyt dobrze. Może ty możesz zrobić to lepiej?

Masz już pomysł na startup i wiesz, że ma on potencjał. To wspaniale, ale pamiętaj, że teraz wszystko jest w twoich rękach. Nowe startupy umierają, ponieważ ich twórcom brak jest pasji, energii do działania lub dobrego zespołu i wachlarza kontaktów. Od momentu, kiedy zdecydujesz się na biznes startupowy i rozpiszesz plan działania, musisz robić wszystko, by go zrealizować. W przeciwnym razie nawet najlepszy pomysł nie pomoże.

Komentarze (0)

Zostaw Komentarz