Jak założyć własną kawiarnię?

Jak założyć własną kawiarnię?

Własna kawiarnia to marzenie wielu osób, które myślą o założeniu własnego biznesu. Na papierze wygląda to banalnie: znaleźć miejsce, kupić ekspres do kawy i już można otwierać lokal, do którego klienci będą walić drzwiami i oknami. W praktyce jest to skomplikowane i obarczone dużym ryzykiem finansowym przedsięwzięcie, które wymaga naprawdę solidnego planowania. Jak więc założyć własną kawiarnię, by odnieść sukces?

Po pierwsze: miejsce. Gdzie najlepiej założyć kawiarnię?

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć własną kawiarnię, najlepiej zacząć od poszukiwania dogodnego miejsca. Lokalizacja jest bowiem kluczowa i od niej zależy w dużej mierze ilość naszych klientów. Najlepiej zarabiają na siebie kawiarnie zlokalizowane w centrach handlowych oraz w obszarach atrakcyjnych turystycznie, na przykład w pobliżu miejskiego rynku, jakiegoś znanego zabytku lub na głównej ulicy miasta. Także okolice uniwersytetu czy innej uczelni wyższej gwarantują częste wizyty studentów i osób związanych ze światem nauki. Z kolei umieszczenie kawiarni w bliskim sąsiedztwie biur i miejsc pracy to dobry pomysł na ściągnięcie klienteli w postaci pracowników, którzy szczególnie chętnie wpadną na lunch lub kawę po pracy. Generalnie każda lokalizacja może się okazać dobra, jeśli tylko dobrze wysondujemy możliwości - może na naszym osiedlu mieszka dużo ludzi młodych i w średnim wieku, którzy dotąd na kawę musieli jechać aż do centrum miasta?

Własna kawiarnia: ile to kosztuje?

Na początkowy koszt kawiarni składają się: wyposażenie, w szczególności ekspres do kawy (musimy liczyć się z wydatkiem rzędu kilkunastu - kilkudziesięciu tysięcy złotych); profesjonalny projekt wystroju wnętrza, jeśli chcemy, aby nasza kawiarnia była naprawdę wyjątkowa; kawa dobrej jakości i produkty gastronomiczne. Ale w każdym miesiącu musimy też płacić za wynajem lokalu, co wyniesie od 8-10 tysięcy złotych do nawet 20 tysięcy, jeśli wynajmujemy w dużym mieście w dobrej lokalizacji. A na lokalizacji, jak udowadnialiśmy w poprzednim akapicie, oszczędzać nie warto.

To nie koniec: co chwila będziemy musieli inwestować w drobne naprawy, dokupowanie wyposażenia, które klienci niszczą, wreszcie opłacanie pracowników i niezbędny marketing. Od tego ostatniego zależy, czy nasza kawiarnia w ogóle przetrwa, bo większość nowych lokalów tego typu przestaje istnieć już w okresie do dwóch lat od rozpoczęcia działalności. Całkowity koszt kawiarni to więc minimum 80 tysięcy złotych wkładu początkowego i kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Nie mamy też gwarancji, że w pierwszych miesiącach działalności kawiarnia będzie na siebie zarabiać, lepiej więc przygotujmy poduszkę finansową lub możliwości dopłaty do kosztów miesięcznych z własnej kieszeni.

Jak założyć własną kawiarnię? Dopinamy formalności

Początkowy etap zakładania każdej działalności to oczywiście stworzenie biznesplanu i założenie działalności gospodarczej tak jak przy każdym biznesie. W obecnych czasach obie te czynności są stosunkowo proste i nie będziemy ich tu osobno opisywać.

Specyficzne formalności, jakich trzeba dopełnić przy zakładaniu kawiarni, dotyczą każdego nowego lokalu gastronomicznego. Musimy więc uzyskać zgodę Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, a także zgodę od Sanepidu minimum 14 dni przed rozpoczęciem działalności. Musimy w tym celu przygotować takie dokumenty jak: projekt budowlany lokalu wraz z protokołem sprawdzenia wentylacji oraz wody, kompletną dokumentację działalności gospodarczej, umowę na wywóz śmieci. Jeśli chcemy, aby w naszym lokalu grała muzyka (a zapewne chcemy), musimy skontaktować się także z ZAiKS-em.

Jak więc widać, założenie kawiarni nie jest prostą sprawą. Jest to także biznes dość ryzykowny, a wiele kawiarni jest zmuszona zakończyć swoją działalność w ciągu pierwszych dwóch lat. Jeśli chcemy uniknąć takiego losu, zadbajmy przede wszystkim o świetną lokalizację, ciekawy wystrój oraz dobrą kawę i ofertę gastronomiczną. Koniecznie zainwestujmy też w marketing oraz zastanówmy się, czy nie warto otworzyć kawiarni tematycznej: muzycznej, filmowej, czy podróżniczej. W ten sposób wyróżnimy się na tle konkurencji i  zdobędziemy wiernych klientów, którzy chętnie będą do nas wracać.

Komentarze (0)

Zostaw Komentarz